maandag 13 oktober 2008

muur


Terwijl Jeroën het nauwkeurige en toch wel risico volle werk doet aan het dak, wil ik in de buurt blijven om een oogje in het zeil te houden en hem te horen schreeuwen mocht hij van het dak vallen. Daarom ben ik vlak bij hem begonnen aan het schoonmaken van de muur. Ik weet nog goed, toen we 12 jaar geleden zo een muur gingen bouwen bij mijn vader, het er zo kaal uit zag. We hebben het toen vol gepropt met aarde, stukjes mos en plantjes om het te laten begroeien en oud te laten lijken. Nu doe ik precies het omgekeerde. Ik ontdoe de losse stenen gestapelde scheidingmuur van alle klimop, varen, mossen en ander begroeisel. Al deze planten zorgen voor een humus laag waar nog meer planten in kunnen groeien en de muur ontwrichten. In deze groene begroeiden omgeving vind ik het ook mooier om stenen te zien dan alleen planten. Hoewel het toch een beetje pijn doet om jaren lange korstmossen en wilderige varens weg te halen. Bijna bij alles heb ik een tweestrijd, maar toch ben ik steeds trots op het resultaat. Rust en orde. Hi hi




Geen opmerkingen: