zondag 19 juni 2011

upside down hart symbol



Ik heb heel het internet afgespeurd naar, omkeert hart, hart ondersteboven, de symbolische betekenis van een omgedraaid hart, zelfs alle overige symbolen doorlopen. Maar nergens heb ik een afdoende verklaring kunnen vinden voor de twee op zijn kop harten die bij ons op de inmiddels afgeslepen tijdsbalk staan van BB. Omgekeerd hart 1835 omgekeerd hart.
Ik kan me niet voorstellen dat het, verloren liefde, verdriet of instabiele emotie zou zijn, wie wil dat nou als versiering op de ingang van zijn huis?
Schoppen is ook een omgekeerd hart maar heeft duidelijk een voet en het schoppenteken komt eigenlijk voort uit het zwaard, teken van strijd en vechtlust. Het zou daar van afgeleid eventueel een Lindeboomblad kunnen voorstellen, die de Franse als oud traditioneel gebruik planten bij een pas gebouwd huis, maar ook dan ontbreekt de steel.
Het blijft een raadsel maar mocht iemand iets weten van de betekenis van een hart op zijn kop.
Let me know.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi, ben je er inmiddels al achter wat het omgekeerde hart betekent? Ik kan er ook niks over vinden maar ben erg benieuwd! Groetjes B.

Unknown zei

Hallo B,

nou nee, niet echt bijzonder betrekking op de Correze.
Ik heb wel gelezen dat dit symbool ook onheil kan afweren en dan speciaal omweer !
Het kan ook een mannelijk vruchtbaarheids symbool zijn en dan wel een reducrende fallus en dus de eikel.
Het zou ook nog een anti-christus teken kunnen zijn omdat het hart, de goddelijke liefde vertegenwoordid.

André Vosveld zei

Ik weet niet of het 6 jaar na datum nog zin heeft, maar toch nog deze reactie. Wij hebben in het departement Lot(F) een huis met daarbij ook een steen met een omgekeerd hart. Meer dan 15 jaar op zoek geweest naar de betekenis en nu eindelijk gevonden. Het is de bevestiging van wat hierboven wordt gesuggereerd: afweer tegen onweer. Zie https://encyclopedievanzeeland.nl/Makelaar

Anoniem zei

De hartvorm staat ook op oud Romeinse munten en zou verwijzen naar de vrucht (waar het zaad in zit) van de (uitgestorven) Silphium plant die volgens velen destijds werd gebruikt als anticonceptie (volgens een minderheid juist als afrodisiacum). Met een beetje verbeelding is er ook gelijkenis te vinden met het deel van de man waar het zaad zich bevindt. Zo redenerend zou het dus ook over (het reguleren van) vruchtbaarheid kunnen gaan.