zondag 6 januari 2013

Groentehuis, Vegatable house


Ik wil al heel lang een snoephuisje maken.

Vroeger heb ik er ooit een van mijn vader en moeder gekregen op mijn verjaardag.

Een prachtig hans en grietje huisje vol parelende kleurtjes.

Het huisje was zo mooi dat het nog jaren op de kast heeft gestaan helaas verstoft en doortrokken van schrale tabakslucht, want ja, in die tijd kon er nog onbeperkt gerookt worden in een huis met kleine kindertjes. (maar even mijn jeugdtrauma’s daar gelaten want de lijst is veel langer )

Het huisje dus, zo uit het sprookjesboek gekropen, al die speeksel aanmakende kleurtjes smolten al in gedachtes. Zo eentje wil ik maken.

Maar WAT slecht !

Al die suikers, al die kleurstoffen.

Dat kan écht niet.

Maar als ik het nou net als vroeger heel lang laat staan valt er toch niet meer van te snoepen en spek ik alleen de Jamin. Het zijn zulke mooie bouwstenen, Ahhhh laat me toch !

 




Om mijn voornemen een beetje goed te maken, hebben we eerst een groentehuis gemaakt.

Lang niet zo mooi en ook helemaal niet makkelijk met die glibberige natte, stugge en moeilijk hanteerbare gezonde stukken cellulose maar daarintegen wel weer verantwoord.

Het viel een beetje tegen maar dan toch Ons Groentehuisje.

Gebruikt:

Aardappel

Winterpeen

Bleekselderij

Snijboon

Paprika

En voor de tuin spinazie, sterrenkers en broccoli









 
En daarna is het onversneden groentesoep geworden.

 

Best lekker een beetje paars van de rodekool
 

Geen opmerkingen: