donderdag 15 januari 2009

Buteo buteo

Uiteindelijk worden de dagen net als overal waar je woont en werkt een soort herhaling. Het gebied hier bij ons gonst deze week van de motorzagen en overal stijgen dikke grijze rook wolken op van de vuren. Milieuvriendelijk en gezond is misschien wel anders, maar blijkbaar een traditionele en seizoen gebonden actie waar ook wij dus actief aan mee doen. Vandaag weer stammetjes gezaagd en de oude appelboom achter het huis radicaal getopt.


Ik vind het leuk om tijdens het koken of ontbijt van uit Katootjes keukendeur naar buiten te kijken naar de vogeltjes, die ik in de winter wat verwen met strooisel en vetbolletjes in de boom. Zo heb ik gemerkt dat het Roodborstje wel net als het Koolmeesje van het bolletje wil pikken maar hij kan het niet! Zijn klauwtjes grijpen niet in het netje zo als de Meesjes doen en hij probeert als een Kolibrie erbij in de lucht te hangen maar met zijn slordige gefladder lijkt het nergens op. Trouwens hij is insecten eter en geen zaad. Verbaast was ik dat mijn vetbolletjes niet alleen kleine vogeltjes aan trekken maar op een meter afstand van de keukendeur, op de waslijn paal opeens een grote Buizerd daar rustig aan het wachten was op zijn kans. Prachtig gezicht zo’n vogel. Hij komt vast nog wel eens terug voor een muisje die van de restjes snoept.

Geen opmerkingen: