zondag 26 april 2009

Pyrrhocoris apterus

vuurwantsen leven bij de Lindeboom en zuigen de vruchtjes uit,
maar ook wel elkaar, kanibalen!
het pantsertje lijkt net een afrikaansschild, vind je niet?
hier paren ze. soms duurt dat wél 30 uur.!!!

Na Pasen zijn wij ook eindelijk verwend met zon overgoten dagen. Heerlijk, alleen buiten zijn brengt al genoeg tevredenheid. De roestbruine en vale grijze kleuren van de winter zijn rap over genomen door snel groeiend groen. Overal is nu fris helder jong groen. Alles beweegt en ritselt. Zon aanbiddende Hagedisjes schieten weg uit je ooghoek, vogels met nest materialen vliegen op en af. Insecten vullen weer de lucht compleet met geluid. Vuurwantsen paren en eekhoorntjes rekken zich uit. Ik ben op zoek naar nieuwe plantjes die niet op ons terrein staan. Tun en ik hebben vorige zomer een plek gekapt, gesnoeid en ontbraamd waar ik nu profijt van heb en gebruik als proeftuin. De telletubbieberg. Rond het huis is beplanting nog niet mogelijk door verbouwing. Soms zet ik dus op de kleine berg met het stroompje een cultivar uit een andere tuin of winkel maar ik heb veel plezier in wilde planten uit andere plekjes, gewapend met schop & zak, mee te nemen om ons assortiment aan te vullen.
Mijn lijst:
Geveerde tandkruid
Wolfsmelk
Moerasspirea
Waterranokel
Salamonszegel
Aronskelk
Dagkoekoeksbloem
Longkruid
Hoenderbeet
Pepermunt
Gulde sleutelbloem
Lievevrouwebedstro
Gele dovenetel
Klein hoefblad

Het zijn hele gewone planten, maar bij ons waren ze er nog niet, maar wel op anderen mooie plekjes in de regio dus het zou moeten lukken.

Uit Holland wil ik nog meenemen
Groothoefblad
Smeerwortel
Waterlelie
Kalmoes
Kattestaart
Dus…..

O ja, Gertjan de elsjes zijn weer gaan groeien.

Geen opmerkingen: