zondag 24 mei 2009

SLANG, couleuvre viperine


Ik liep door de voortuin, Le Jerodin, om weer even te zien wat er was opgekomen en vergaan toen ik een weg baande door het lange gras en bijna boven op een slang stond. Hij lag rustig opgerold te slapen. En hij bleef ook slapen. Ik liep terug om mijn camera te pakken en hij lag daar nog steeds in dezelfde houding (ik heb helaas geen goed fototoestel voor dichtbij opnamen) maar ik kon hem rustig van heel dichtbij bekijken. Zou die dood zijn? Vredig gestorven in zijn slaap op een zonnig plekje in het gras? Niet gepakt door een marter, ik zag nergens sporen van oneffenheden of wondjes. Plotseling terwijl ik op mijn hurken over hem heen gebogen stond werd hij wakker van een lange diepe slangendroom, kwam recht op met zijn kop en keek mij enkele honderdste seconde strak aan voor hij razend snel verdween in de bramenstruiken, ik hoorde hem nog ritselen.


Geen opmerkingen: